تجهیزات ضدانفجار

شرکت پارس کنترل سپاهان تامین کننده تجهیزات ضدانفجار

تجهیزات ضدانفجار

تجهیزات ضدانفجار یا Explosion Proof

تجهیزات ضدانفجار یا Explosion Proof که به اختصار EX نیز گفته می شود به تجهیزاتی گفته می شود که در محیط های مستعد خطر (مکان هایی که از گاز و بخارات مشتقات نفت یا هر المانی که باعث انفجار یا آتش می گردد) میتوان به راحتی نصب و استفاده نمود. تجهیزات ضدانفجار جهت استفاده در مناطق مستعد خطر باید دارای گواهی بین المللی مانند ATEX یا IEC EX باشند که این گواهی نامه ها معمولا توسط شرکت های ذیصلاح مانند Nemko و… صادر می گردد و عموما تجهیزاتی که این گواهی نامه را نداشته باشند در صنایع مورد استفاده قرار نمی گیرند.

شرکت های تولیدی این تجهیزات در بخش داخلی همانند ماشین سازی شمال پیروز، نور محور فارس، آلکا، داریان و توان عمران می باشد و در بخش کشورهای خارجی شرکت هایی همچون WAROM ،CEAG ،STAHL ،CORTEM ،WOLF و… می باشد. در حال حاضر متدهای مختلفی توسط موسسات و سازمان‌ها جهت ضدانفجار کردن تجهیزات صنعتی ارائه شده است. برای این منظور از روش‌های بسیار متنوعی جهت جلوگیری از ایجاد جرقه و انتشار شعله به بیرون از تجهیز استفاده می‌شود که شامل روش های زیر می شود:

  • محفظه ضد شعله (Ex d (Flameproof Enclosure
  • حفاظت ایمنی مضاعف Ex e (increased Safety)
  • حفاظت ایمنی ذاتی Ex i (Intrinsic Safety)
  • حفاظت ایجاد فشار Ex p (Pressurized Enclosure)
  • حفاظت غوطه ور در روغن Ex o (Oil-immersed Apparatus)
  • حفاظت پر کردن با پودر Ex q (Powder Filling)
  • حفاظت کپسول کردن Ex m (Encapsulation)
  • روش حفاظت بدنه غیر آتش زا Ex n (Non-incendiary)
  • حفاظت ویژه Ex s (Special Protection)

اطلاعات کاربردی

تجهیزات ضدانفجار

 

جهت جلوگیری از وقوع انفجار در صنایعی که در مجاورت گازها، مایعات و ذرات قابل انفجار هستند، محیط های کاری و تجهیزات مورد استفاده آن ها باید از استاندارد های معینی برخوردار باشند. تجهیزات ضدانفجار تجهیزاتی هستند که به نحوی طراحی شده اند تا از ایجاد جرقه یا دمای زیاد در محیط های صنعتی مستعد انفجار از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنایع چاپ و غیره جلوگیری کنند. درک صحیح مقررات، استانداردها و دستورالعمل های مشخص شده توسط سازمان های معتبر استاندارد مانند IEC، CENELEC، BSI و رعایت دستورالعمل های تدوین شده توسط موسساتی نظیر ATEX، IECEx، UL و دیگر سازمان های فعال در این حوزه می تواند در کاهش حوادث این صنایع نقش بسزایی داشته باشد. آشنایی با این دستورالعمل ها و انواع مختلف ضدانفجار کردن تجهیزات (Exd, Exi, Exe,…) و انتخاب صحیح تجهیزاتی نظیر باکس ها و پنل های ضدانفجار، روشنایی های ضدانفجار و تجهیزات ابزاردقیق ضدانفجار و همچنین مشخص کردن مناطق پرخطر و زون های انفجاری و رعایت اصول کار در مجاورت مواد قابل اشتعال نیز از مواردی است که باید توسط افراد در صنایع مستعد خطر انفجار مورد توجه بسیار قرار گیرد.

 

دیاگرام شماتیک نصب محصولات ضدانفجار

شکل روبرو دیاگرام شماتیک نصب تجهیزات ضدانفجار را نشان می دهد. در این شکل انواع محصولات ضدانفجار از قبیل باکس ضدانفجار، چراغ های ضدانفجار، پروژکتور ضدانفجار، انواع کلید ضدانفجار و … نشان داده شده است.

تجهیزات ضدانفجار با توجه به این دیاگرام در محیط های مستعد انفجار نصب می گردند. لذا قبل از سفارش هر گونه کالا به نوع محصول و تجهیزات جانبی که باید در کنار تجهیزات اصلی تهیه نمایید دقت فرمایید. به طور مثال نصب روشنایی ضدانفجار در محیط گازی ایستگاه تقلیل فشار گاز به کارشناسان ما اعلام شده است.

با توجه به این دیاگرام در خواست به صورت ذیل جواب داده شده است.

نوع روشنایی :

مهتابی ضدانفجار CEAG

تجهیزات جانبی :

  1. گلند ضدانفجار
  2. جانکشن باکس ضدانفجار
  3. کلید تکفاز ضدانفجار
  4. سوکت پلاگ ضدانفجار
  5. کلید ضدانفجار

برای اطلاعات بیشتر با کلیک بر روی هر نشان به صفحه محصول مورد نظر هدایت می شوید. همچنین می توانید در ساعات اداری با کارشناسان ما تماس بگیرید و جهت هرگونه مشاوره اقدام فرمایید.

 

 

محصولات ضدانفجار

انواع محصولات ضدانفجار

 

محصولاتی که از استانداردهای  ضدانفجار تبعیت کنند، ضد انفجار محسوب می شوند. این محصولات طیف وسیعی از کالاهایی مانند تلفن ضدانفجار، انواع مختلف چراغ‌ها، مهتابی ها ، باکس ها آژیر و … را شامل می شود. این تکنولوژی اهمیت زیادی برخوردار است و در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، شرکت های دارویی، خودروسازی و معادن نفش مهمی را ایفا می کند. در زیر می توانید محصولات ضدانفجار که به دسته های مختلف تقسیم بندی شده اند مشاهده نمایید.

 

تجهیزات هشدار ضدانفجار

تجهیزات هشدار ضدانفجار

.

باکس و پنل ضدانفجار

باکس و پنل ضدانفجار

.

کلید و پریز ضدانفجار
کلید و پریز ضدانفجار

.

تجهیزات نصب ضد انفجار

تجهیزات نصب ضد انفجار

.

روشنایی ضدانفجار

روشنایی ضدانفجار

.

تهویه ضدانفجار

تهویه ضدانفجار